fredag 5 juli 2013

Holland Amsterdam - Maastrcht

Nu har vi foljt en av Hollands cykelleder som leder over hela landet. Det finns mangder av olika leder att valja pa, roda svampar som visar den snabba vagen, grona skyltar som visar den vackra vagen, och nu, LF7 som korsar hela landet och slutar i Maastricht, Hollands aldsta stad.

Det ar spannande att prova ost i alla laner man passerar och Holland ar ju kant for sin gula ost. Den unga ar en mild Gouda (som uttalas Hchauda), men den aldre osten ar helt fantastisk i sin salta och lite skarpa karaktar. Den kommer daremot i lite tunnare skivor.


Sen ska man inte glomma de hollandsta pannkakorna som, i stil med en fransk crepe eller galette, kommer stora och fyllda. Jag har jagat hela landet efter ett pankakshus, men de dyker alrig upp nar man ar hungrig. Jag kande mig darfor manad att gora mina egna till frukost, och det var en mycket bra ide. Lite omvaxlingt fran allt brod man annars ater ar valdigt valkommet.

Ingen resa genom landet ar komplett utan sina vaderkvarnar, och nu nar vi foljer LF7:an och de mindre trafikerade vagarna har vi sett fler. Upp till 100km i timmen kan vingarna ga om det blaser och kvarnhjulet ar urkopplat. Det ar fort!

Cyklandes blir luncherna ibland ett hopplock av lite mat man hittat pa vagen, och denna dag hittade jag ett fiskstand som salde friterad fisk med tartarsas, som gick perfgekt med en saftig tomat, ost och lite brod.

Middagen daremot ar garna lagad och varm, och enkel om det gar under langa dagar da jag inte orkar laga mat lange. Lite farsk pestotortellini med creme fraiche och coctailtomater, det mattar rejalt!

Holland ar inte bara kanaler, utan aven hedar och skogsomraden som man kan hamna pa ovetandes om man foljer en markerad rutt utan att bry sig om vad som hander pa kartan.

Korsbaren borjar mogna har sa ett mellanmal i pase kan inte passa sig battre tillsammans med en mjukglass i solen. Det samtidigt som Toni ater en av sina mer typiska maltider, kakor och bananer till lunch.



Min hand ar en av de minsta som finns, sa det ar jordgubben som ar STOR!

Och sjalvklart ska man smaka en hollandsk frukost sista morgonen hos Frank, var warmshowers-vard i Maastricht.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar