fredag 5 juli 2013

Amsterdam

Vilodag! Efterlangtade, fantastiska vilodag!

Efter att ha cyklat konstant fran Helsingborg var det verkligen dags for en vilodag. Den hade behovts tidigare, men det blev aldrig riktigt av pa grund av daligt vader och mojlighet att sova under ett tak ganska manga kilometer bort. Men nu fick vi antligen vila cykelbenen, och jag och Toni tog en paus fran varandra under en dag och gjorde olika saker. Problemet nar man reser med nagon man inte kanner ar att man kan ha valdigt olika installning till hur mycket man ska cykla, vad som ar vart att stanna och titta pa, och vilka omvagar som ar intressanta. Vi har till och med diskuterat om vi separera och cykla resterande vagen sjalva. Det skulle ta Toni tva tredjedelar av tiden och han skulle komma hem fortare, och jag skulle inte behova kanna mig pressad utan jag skulle kunna stanna oftare for att ata nagonting roligt eller se nagonting fint. MEn an sa lange cyklar vi ihop.

I Amsterdam hittade jag snabbt ett cafe dar jag satte mig for att smaka en av alla sorters pajer. Omhuldad och trygg i en doft av varm smordeg och nybakat brod blev det en pumpapaj med blamogelost och mandlar och en stor suck av gladje over att fa njuta av lugnet.

 Sen promenerade jag runt stan, cilket man absolut bor ta en dag for att gora utan stress. Den ar inte sa liten som man tror dock, sa det kan vara bra att spara benen lite om man ska cykla vidare nasta dag. Antligen i en stor stad gar det att hitta intressant ekologisk mat och cyklandes har jag blivit alltmer sugen pa sot dricka. Det maste vara kombinationen av kaloriforbranningen och att man kanske inte dricker tillrackligt.

Bortsett fran kanalerna och de vackra husen och arkitekturen sa ar det vart att passera Ann Franks hus som ligger i kvarteret Jordaan och ga till gay-trianglarna som i denna regnbagsfargade stad ar ett monument for acceptans och respekt.





Med lite behov av att kanna mig som hemma efter en sa lang cykling sa besokte jag ocksa Amsterdams klatterhall dar Max, var vard fran warmshowers, jobbar. Det ar inte ovanligt att det kommer dit gapande turister som undrar vad denna spannande arkitektoniska skapelse innehaller, och dessa brukar aven tycka att insidan av klattrande glada amsterdambor som varvar traningen med en ol och nachos i klatterhallens bar ar minst lika spannande. Nara klatterhallen ligger det annu mer futuristiska tekniska museet som, aven om det inte intresserar att ga in, ar valdigt intressant att passera kvallstid.





Och med nagra sista ord fran Amsterdam:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar